• Usługi
  • Aktualności
  • Blog
  • O nas
  • Kontakt

Pojazdy off-roadowe a tablice rejestracyjne

Właściwe przygotowanie samochodu terenowego do off-roadu powinno obejmować nie tylko odpowiednie wyposażenie go w sprzęty ułatwiające pokonywanie trudnych warunków terenowych, ale również zadbanie o zasadnicze elementy, wynikające z normalnego użytkowania samochodu czy wprost z wymagań kodeksu drogowego.

Samochody terenowe ze względu na swoją zmodyfikowaną budowę w tym zamontowane liczne akcesoria off-roadowe, w postaci zderzaków, wyciągarek, bagażników i kół zapasowych, bardzo często mają utrudniony montaż tablic rejestracyjnych, które są niezbędne do tego, by legalnie poruszać się po drogach. Choć polskie prawo nie precyzuje jednoznacznych zasad dotyczących kształtów i wymiarów miejsca przewidzianego do umieszczenia przedniej tablicy rejestracyjnych, jednak powszechnie obowiązuje zasada, zgodnie z którą tablica ta musi się znajdować z przodu pojazdu i być czytelna.

Inaczej sprawa się ma w przypadku tylnej tablicy rejestracyjnej. Powinna się ona znajdować na środku lub po lewej stronie samochodu, nie wychodząc przy tym poza jego obrys. Konieczne jest również umieszczenie jej na wysokości większej niż 0,30 m, jednak nie przekraczającej 1,20 m. Jedynie w przypadku pojazdów, których konstrukcja uniemożliwia taki montaż tablic, zezwala się aby ich położenie przekraczało 1,20 m, jednak pod żadnym pozorem nie było większe niż 2 m. Ponadto, zgodnie z 5. załącznikiem ustawy Dz. U. 2003.32.262., określającym wymagania dotyczące umieszczenia tablic rejestracyjnych, miejsce przewidziane do umieszczenia tylnej tablicy rejestracyjnej powinno stanowić równą, prostokątną powierzchnię o minimalnych wymiarach wynoszących 520 mm szerokości i 120 mm wysokości lub 340 mm szerokości i 240 mm wysokości.

Tylna tablica rejestracyjna powinna być również zamontowana prostopadle z dokładnością do 5°, jeśli jednak kształt pojazdu na to nie pozwala, może ona być odchylona od pionu nie więcej niż o 30°, gdy powierzchnia ze znakami rejestracyjnymi jest skierowana ku górze i pod warunkiem, że górna krawędź tablicy jest nie wyżej niż 1,20 m nad ziemią, a także nie więcej niż o 15°, gdy powierzchnia ze znakami rejestracyjnymi jest skierowana ku dołowi i pod warunkiem, że górna krawędź tablicy jest powyżej 1,20 m nad ziemią. Tablica ta musi być także podświetlona światłem białym i powinna być widoczna z przestrzeni zawartej wewnątrz czterech płaszczyzn, w tym dwóch płaszczyzn pionowych, które są styczne do bocznych krawędzi tablicy i tworzą kąty 30° na zewnątrz ze środkową wzdłużną płaszczyzną pojazdu oraz płaszczyzny stycznej do górnej krawędzi tablicy, która tworzy kąt 15° do góry od poziomu. Tyle mówią przepisy.

Gdzie zatem zamocować tablicę jeśli fabryczne mocowanie nie wchodzi w grę? Najlepiej na zderzaku (jeśli konstrukcja na to pozwala). Spotyka się też przypadki mocowania tuż nad przednią krawędzią pokrywy silnika. Niektóre zderzaki dedykowane pod wyciągarki mają specjalne, odchylane klapki, które mocuje się na rolkach prowadzących linę.

Polecamy aby tablica była zamocowana solidnie. Sama plastikowa ramka może nie wystarczyć, szczególnie jeśli zdarza się Wam pokonywać wodne przeszkody.

sahara-651112_640

  • Usługi
  • Aktualności
  • Blog
  • O nas
  • Kontakt
  • SPARTAN AST Sp. z o.o. Sp.K.
    ul. Gromadzka 22e
    30-714 Kraków
    czynne pn-pt 8.00-18.00
  • TEL: +48 12 346 46 66
    TEL ASSISTANCE:
    +48 666 001 501

    MAIL: info[at]SpartanAST.pl
  • Warsztat 4x4 Extreme wyprawy 4x4 Off road 4x4 Kraków
    © ALL RIGHTS RESERVED 2019 SPARTAN AST | DESIGNED BY WIZUALNI.PL