Zastanawiałeś się kiedyś z jakiego powodu niektóre samochody jeżdżą na żółtych tablicach rejestracyjnych? To tzw. oldtimery. Opcja posiadania charakterystycznych, żółtych tablic przysługuje wiekowym samochodom(ów), których produkcję zakończono lata temu. Zabytkowy samochód to także inwestycja i metoda gromadzenia kapitału przez ludzi. Cały czas zwiększa się liczba osób zbierających stare samochody i inwestujących w nich swoje oszczędności. Aby samochód przedstawiał jak najwyższą wartość, kluczowe jest aby był w dobrej kondycji – działający, z oryginalnymi elementami. Przywrócenie pojazdu do dobrego stanu to kwestia dla mechaników specjalizujących się w renowacji klasyków. Dobrze odrestaurowany samochód można dumnie prezentować na coraz popularniejszych targach, zlotach czy pokazach dedykowanych klasykom.

Które auta mogą stać się klasykami?

Żeby samochód mógł uzyskać wpis na listę zabytków, musi on spełniać pewne wymagania. Po pierwsze musiało minąć minimum 25 lat od czasu jego powstania. Z kolei od chwili kompletnego zawieszenia produkcji danego modelu musi upłynąć minimum 15 lat. Ponadto co najmniej 75% części takiego pojazdu musi być oryginalnych. Po spełnieniu określonych warunków formalnych następuje weryfikacja(ę) wniosku przez właściwy(ą) organ: Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. W momencie uzyskania pozytywnej opinii konserwatora, pojazd zyskuje tytuł zabytku. Należy pamiętać, że starsze auta potrzebują właściwego podejścia. Dzięki temu renowacja starych samochodów zdobywa coraz  większy popyt ze strony klientów. Zapotrzebowanie na wyspecjalizowane w klasykach warsztaty stale się zwiększa. Jakie konkretnie usługi proponują eksperci od starych samochodów? 

Najczęściej stosowane działania remontowe

Bycie właścicielem klasycznego samochodu to nie tylko prestiż, ale również obowiązki. Remont takiego auta odbywa się po uprzednim kontakcie z konserwatorem. Wszystkie prace wykonywane przy pojeździe bądź wymiana jego elementów wymagają zielonego światła od konserwatora zabytków. Ze względu na wiek(u), często jest co naprawiać przy tego typu samochodach, sprawia to, że obowiązek czekania na pozwolenie konserwatora bywa chwilami uciążliwa. Do najczęściej zamawianych usług związanych z renowacją i konserwacją aut należą:

  • Naprawy blacharskie – czas zostawia swój ślad na samochodach, lakier wielu z nich z upływem lat pokryła rdza. Pozbywanie się korozji, czyszczenie i odnowa komponentów stanowią podstawowe prace upiększające klasyki. Niejednokrotnie, ze względu na brak dojścia do oryginalnych części, niezbędne jest stworzenie ich własnymi siłami według określonych projektów.
  • Naprawy silników – silnik to serce samochodu. Zdarza się, że to dla tego dźwięku fani motoryzacji inwestują w starsze samochody. Konieczność naprawy silnika może wiązać się z różnymi konsekwencjami – kosmetycznymi poprawkami ale również ze czasochłonnymi remontami generalnymi.
  • Naprawy tapicerskie – specjaliści postarają się aby samochód wyglądał świeżo także w środku. Kosmetyka kokpitu, obicia foteli, prace tapicerskie – w zasadzie jedynym limitem w tej kwestii może być wyobraźnia klienta. Ewentualnie wskazania kuratorskie.
  • Naprawy wyposażenia auta – kolejną z podstawowych usług wykonywanych przez specjalistów jest opcja remontu wnętrza samochodu. Dotyczy to wszystkich elementów pojazdu – zawieszenia, skrzyni biegów, klimatyzacji itp
  • Kapitalne odnawianie – istnieją garaże, które zajmują się kompleksową rewitalizacją leciwych samochodów. Proces ten jest bardzo długi i kosztowny, jednak owoce pracy mechaników niejednokrotnie zwalają z nóg. Samochód po całościowej renowacji przeważnie prezentuje się lepiej niż w czasach produkcji.

Gdzie należy oddać auto do rewitalizacji

Zabytkowe auto – jeśli ma długo służyć, i co z tego wynika zyskiwać na wartości, musi mieć stałą opiekę na przyzwoitym poziomie. Najlepiej zostawić pojazd fachowcom. Ze wzrostem zainteresowania starszych(ymi) modeli(ami), rynek mechaników skupiających się na wiekowych autach wzrasta. W związku z tym warto zapoznać się z ofertą(ę) i otrzyman(e)ymi opini(e)ami okolicznych speców. Produkcji części aut zaniechano lata temu, a zatem ceny i dostępność ich komponentów wymiennych bywają różne. Doświadczeni mechanicy mają jednak na to autorskie rozwiązania i właściwe dojścia.